Droša braukšana
Sprādzējies arī aizmugurē – CSDD akcija

Sprādzējies arī aizmugurē – CSDD akcija

“Vari priekšā, vari arī aizmugurē” – piesprādzējies!

 

Vērtējot transporta līdzekļu pasažieru ieradumus, secināts, ka, sprādzēšanās priekšējos sēdekļos, lielai daļai ir normāla un pierasta prakse, savukārt, sēžot aizmugurē, drošības jostu izmanto daudz mazāk cilvēku. Kā galvenie iemesli tam tiek minēti dažādi apstākļi, piemēram, autovadītājs nav atgādinājis par nepieciešamību lietot drošības jostu, vai arī attālums, kas jāveic, ir salīdzinoši mazs. 

 

Lai atgādinātu, ka drošības josta jālieto visiem pasažieriem – neatkarīgi no tā, kur tie sēž, CSDD rīko sociālo akciju ‘’Sprādzējies arī aizmugurē’’. Viens no saukļiem, kas šajā kampaņā dzirdams, ir – “Vari priekšā, vari arī aizmugurē” – tas kalpo kā labs atgādinājums piesprādzēties ne tikai tad, kad sēdi automašīnas priekšējos sēdekļos. 

 

Kampaņas mērķis ir atgādināt, ka drošības josta ir viens no svarīgākajiem un efektīvākajiem drošības aprīkojumiem transporta līdzeklī. Pat ja transporta līdzeklis brauc ar nelielu ātrumu, jārēķinās, ka trieciena rezultātā aizmugurējā sēdēklī sēdošie, kuri nav piesprādzējušies, virzīsies uz priekšu ar ļoti lielu spēku, kā rezultātā viņi var izlidot caur priekšējiem stikliem vai salauzt priekšējos krēslus. 

 

Kampaņa tiek organizēta sadarbībā ar Valsts policiju, nozīmīgu atbalstu tās tapšanā snieguši uzņēmums ‘’Circle K Latvia’’ un VSIA ‘’Autotransporta direkcija’’. 

 

Bēdīgā statistika 

 

satiksmes negadījums

 

Pagājušā gadā uz Latvijas ceļiem satiksmes negadījumos bojā gāja 25 cilvēki.  Šo traģēdiju iemesls, visticamāk, ir drošības jostu nelietošana. Ja spēkrata aizmugurē sēdošais pasažieris ir piesprādzējies, viņa izredzes izdzīvot ceļu satiksmes negadījumā pieaug pat par 44%. Tas nozīmē, ka daudzas traģēdijas varēja arī nenotikt. 

Jāpatur arī prātā, ka drošības jostu izmantošana pasargā ne vien pašu, bet arī apkārtējo  veselību un dzīvību. 

No iekļūšanas ceļu satiksmes negadījumā diemžēl nav pasargāts neviens ceļu satiksmes dalībnieks, tādēļ ir svarīgi parūpēties par drošību – un drošības jostu izmantošana ir gan vienkāršākais, gan efektīvākais veids, kā to izdarīt. 

 

Sodi par drošības jostu nelietošanu

 

Autovadītāja atbildība

Noteikumi par drošības jostas pareizu izmantošanu minēti arī normatīvajos aktos. Tie paredz, ka pasažieriem, kuru sēdvieta ir aprīkota ar drošības jostu, braukšanas laikā jābūt piesprādzētiem. 

Jāpiemin arī transportlīdzekļa autovadītāja atbildība – viņa pienākums ir ne vien piesprādzēties pašam, bet arī nepārvadāt pasažierus, kuri neizmanto drošības jostas. 

Jāņem vēra arī noteikumi par bērnu pārvadāšanu – bērnam jāsēž viņam atbilstošā sēdeklītī vai uz paliktņa, un jābūt piesprādzētam. 

 

Naudas sodi

Šobrīd sodi par drošības jostu neizmantošanu ir visai skarbi – par drošības jostas neizmantošanu vai nepiesprādzētu pasažieru pārvadāšanu autovadītājam var nākties šķirties no 30 līdz 70 eiro. Savukārt pasažierim šis sods var būt 15 eiro apmērā.  

Ja automašīnā bez noteikumos paredzēto drošības līdzekļu izmantošanas tiek pārvadāts bērns, autovadītājam var nākties šķirties no 30 līdz 70 eiro. Par bērna, kurš nav sasniedzis 14 gadu vecumu, pārvadāšanu transportlīdzekļa priekšējā sēdeklī, ja tā konstrukcijā nav paredzētas drošības jostas, piespriestais sods var sasniegt 15 eiro. Tiesa, mūsdienās transportlīdzekļu, kuru konstrukcijā nav paredzētas drošības jostas, kļūst arvien mazāk. 

 

Likums Tavai drošībai

Normatīvie akti un tajos paredzētie sodi, gluži tāpat kā CSDD rīkotās akcijas, nav tāpat vien – tā visa mērķis ir veicināt ceļu satiksmes dalībnieku atbildīgu rīcību gan pret sevi, gan citiem. Lai arī apdrošināšana var segt daudz un dažādus zaudējumus, tā nevar atgriezt dzīvē bojāgājušos un nespēj padarīt nebijušas tās traģēdijas, kas varēja arī nenotikt.