Auto uzturēšana
Kas ir AdBlue un kam tas paredzēts?

Kas ir AdBlue un kam tas paredzēts?

Šobrīd apmeklējot degvielas uzpildes stacijas, varētu iestāties pamatīgs apjukums – dažādi degvielas veidi, šķidrumi, piedevas. Īpaši mulsinoši tas varētu būt jaunajiem autovadītājiem. Par to, kas ir AdBlue, kurš tagad pieejams teju visās degvielas uzpildes stacijās, un kam tas paredzēts, lasiet šajā rakstā!

Kas ir AdBlue?

Nevienam nav noslēpums, ka ekoloģija ir viens no pēdējā laika TOP tematiem, īpaši ekoloģiskās prasības, kas attiecas uz auto. Auto izplūdes gāzes nedrīkst pārsniegt noteiktu daudzums kaitīgo vielu, turklāt, palielinoties dabas piesārņojumam, šīs normas kļūst arvien stingrākas. Lai auto padarītu ne vien jaudīgākus, bet arī ekonomiskākus un dabai draudzīgākus, auto ražotāji pamatīgi piepūlas un atklāj arvien jaunas inovācijas. Tādā ceļā tika izgudrots arī AdBlue. 

AdBlue ir tirdzniecības markas nosaukums šķidrumam, ko izmanto, lai apvienojumā ar dīzeļdegvielu samazinātu dīzeļdzinēju radīto gaisa piesārņojumu jeb izmešus. Tas ir urīnvielas jeb karbamīda šķīdums dejonizētā īdenī, kur 32.5% sastāv no urīnvielas, savukārt 67.5% no dejonizēta ūdens. Mūsdienās tas tiek sintezēts arī rūpnieciski, tā kā paredzams, ka tas būs nepieciešams arvien vairāk auto. 

Kam paredzēts AdBlue

Kam paredzēts AdBlue?

AdBlue šķidrums paredzēts transportlīdzekļiem, kuri ir aprīkoti ar SCR sistēmu, lai nodrošinātu ES noteiktos ekoloģiskos standartus – Euro 4, Euro 5, kā arī Euro 6. Respektīvi, nav tā, ka AdBlue var izmantot jebkurā auto, lai uzlabotu tā ekoloģiju. 

Ja šaubāties, ka Jūsu automašīnā drīkst lietot AdBlue, apskatiet transportlīdzekļa rokasgrāmatu! Jo jaunāks Jūsu dīzeļauto, jo lielāka iespēja, ka tam var lietot AdBlue, jo Euro 6 regula, kas paredz piesārņojuma novēršanas pasākumus, tika ieviesta vien 2014. gadā (kravas auto nedaudz ātrāk). 

AdBlue līmeņa pārbaudīšana

AdBlue šķīdumu pilda speciālā bākā, kura ir atdalīta no degvielas sistēmas, taču tā līmeņa pārbaudīšana notiek tāpat kā degvielai – ieskatoties auto sistēmā, varat uzzināt AdBlue līmeni litros. Ja neprotat to izdarīt – ieskatieties transportlīdzekļa rokasgrāmatā!

Kad AdBlue bāka sāk iztukšoties un šķīduma daudzums ir kritisks, par to brīdinās lampiņas auto panelī. Iedegoties brīdinājuma indikatoram, nav jākrīt panikā, jo tas nenozīmē, ka AdBlue šķidrums beidzies pavisam, un atsevišķi auto modeļi pat parādīs, kādu distanci varat nobraukt, pirms tas patiesi beidzas. 

Neskatoties uz to, ir svarīgi nevilcināties un AdBlue papildināt laicīgi, tā kā var tikt ietekmēta dzinēja veiktspēja. Jāņem vērā, ka bez AdBlue uzpildes automašīnu nevarēs iedarbināt – tā ir nevis tehniska problēma, bet gan juridiska prasība Eiropas likumdošanā. 

Lai arī jauno dīzeļauto īpašnieki bieži mēdz uztraukties par to, ka SCR sistēma ir vēl salīdzinoši jauns tehnoloģiskais izgudrojums, tādēļ ar šo sistēmu var rasties daudz un dažādas vēl pieredzētas problēmas, AdBlue lietošana nodrošina vairākus būtiskus ieguvumus. Svarīgākie no tiem:

  • Palīdz neitralizēt slāpekļa oksīdus (NOx) 

Izmantojot AdBlue šķīdumu, dzinēja izplūdes gāzes tiek attīrītas no bīstamām vielām – izplūdes gāzēs esošie slāpekļa oksīdi tiek pārvērsti videi dabīgā slāpeklī un ūdens tvaikos. Tādējādi auto kļūst daudz draudzīgāks dabai un arī cilvēku veselībai. 

Varētu likties pārāk bieži pieminēts temats, sīkums, tomēr šādas emisijas var radīt nopietnus draudus cilvēku veselībai, t.sk. elpošanas traucējumus. Lai gan atsevišķi transportlīdzekļi rada pavisam nelielu NOx daudzumu, apdomājiet, cik daudz auto ir Latvijā. Ar AdBlue palīdzību iespējams ievērojami uzlabot kopējo gaisa kvalitāti.

  • Uzlabo dzinēja veiktspēju

Tāpat kā svarīga ir degvielas un motoreļlas izvēle, vajadzētu sekot līdzi, lai arī AdBlue ir kvalitatīvs. Kvalitatīvs AdBlue nodrošina, ka dīzeļdzinējs darbojas atbilstoši rūpnīcas uzstādījumiem, turklāt daudzos gadījumos paaugstinās arī tā kalpošanas ilgums. 

  • Palīdz samazināt degvielas patēriņu

Iebūvējot jaunākajos dīzeļauto SCR sistēmu, novērots, ka AdBlue izmantošana daudzos gadījumos palīdz samazināt degvielas patēriņu. Tādējādi AdBlue samazina ar auto uzturēšanu saistītās izmaksas, kas mēdz būt ļoti augstas.

  • AdBlue nav nekādā veidā bīstams

AdBlue nav bīstams cilvēkiem, dzīvniekiem, nav toksisks, ir ugunsdrošs un nesprāgst. Bažas varētu radīt Latvijas laikapstākļi ziemas periodā, taču, kad gaisa temperatūra ir zemāka par -11 °C, AdBlue šķidrums kristalizējas, neietekmējot auto veiktspēju. Arī atkūstot tas nezaudē savas īpašības.

  • Paaugstina drošību un komfortu

Savā ziņā AdBlue šķidrums paaugstina arī autovadītāja un tā pasažieru drošību, kā arī komfortu – līdz ko AdBlue ir beidzies, automašīnu nav iespējams iedarbināt. Tādā veidā nebūs iespējams palikt kādā nomaļā vietā tikai tādēļ, jo neesat pamanījis, ka auto AdBlue līmenis ir nepietiekams.

Pašsaprotami, ka jaunas tehnoloģijas var radīt apjukumu un pat bailes, tomēr lieliski, ka tādā veidā iespējams samazināt pašreiz traģisko gaisa piesārņojumu un kļūt dabai draudzīgākiem. Paredzams, ka tuvā nākotnē parādīsies arvien vairāk ekoloģisko sistēmu, un AdBlue vajadzēs izmantot teju visos transportlīdzekļos, tādēļ ir vērts iedziļināties un uzzināt par to vairāk. Veiksmīgu ceļu!