Droša braukšana
Kāds ir minimālais riepu protektora dziļums un kā tas ietekmē braukšanu?

Kāds ir minimālais riepu protektora dziļums un kā tas ietekmē braukšanu?

Auto riepas ir ļoti svarīgs elements, kas gādā par drošu un komfortablu braukšanu. Tādēļ ir svarīgi automašīnu aprīkot ar kvalitatīvām, sezonai atbilstošām riepām.

Būtiska riepas sastāvdaļa ir protektors. Tas gan nodrošina saķeri ar ceļa virsmu, gan arī novada ūdeni, sniegu un dubļus, lai ir mazāk iespējams zaudēt kontroli pār savu auto.

Protektora zīmējumu veidi

Protektora zīmējums ir svarīgs faktors, kas ietekmē riepu saķeri ar ceļa virsmu.

  • Simetrisks protektora raksts palīdz samazināt rites pretestību, kas nozīmē arī mazāku degvielas patēriņu. Šādas riepas ir izturīgas, braukšanas laikā rada nelielu troksni
  • Riepas ar noteiktu protektora virzienu ir drošas arī sliktos laika apstākļos, tomēr jārēķinās, ka tās nodils ātrāk. Arī degvielas patēriņa ziņā šādas riepas nav ļoti ekonomiskas
  • Asimetrisks riepu protektora raksts nodrošina, ka riepas ir uzticamas, piemērotas braukšanai dažādos apstākļos. Līdz ar to tās tiek uzskatītas par zelta vidusceļu

Lai izvēlētos piemērotākās riepas, kā vienmēr, jāņem vērā plānotie braukšanas apstākļi.

Riepu protektora dziļums un tā ietekme uz braukšanu

Auto riepām mēdz būt dažādi protektora raksti, formas un izvirzījumi, taču to mērķis pamatā ir viens – palīdzēt riepai uzņemt vajadzīgo ātrumu, noturēties līkumos, bremzēt, kā arī samazināt degvielas patēriņu. Protektoram nodilstot, riepas kopējā efektivitāte samazinās, tādēļ ir svarīgi laiku pa laikam pārliecināties par riepas stāvokli un to, kāds ir protektora dziļums.

Riepas protektora dziļums tiek noteikts veicot vertikālu mērījumu, skatoties no riepas gumijas augšdaļas līdz riepas dziļāko rievu apakšai. Ja protektors nolietojies pārāk daudz, tas var kļūt par nopietnu draudu gan autovadītājam, gan citiem satiksmes dalībniekiem. Šī iemesla dēļ ir noteikts minimālais protektora dziļums.

Riepas ir aprīkotas ar protektora nodiluma indikatoriem – maziem izvirzījumiem, kas iestrādāti protektora rievās. Tie palīdz saprast, kad sasniegts pieļaujamais protektora dziļuma minimums.

Kā noteikt riepu protektora dziļumu?

  • Vadoties pēc indikatoriem riepās;
  • Izmantojot speciālo protektora dziļuma mērītāju
    Mērījumus iespējams veikt arī ar lineāla vai bīdmēra palīdzību.

Nosakot riepu protektora dziļumu, vērts arī apskatīt riepu stāvokli kopumā, lai pārliecinātos, ka braukt ar šīm riepām ir droši.

Minimālais protektora dziļums

Jaunām riepām protektora dziļums ir aptuveni 8-10 mm. Vasaras riepām tas ir seklāks, savukārt ziemas – dziļāks.

Arī minimālais protektora dziļums vasaras un ziemas riepām ir atšķirīgs.

Ziemas riepu minimālais protektora dziļums

Ziemas riepu minimālais protektora dziļums ir 4 mm. Tomēr tas nenozīmē, ka jāgaida brīdis, kad riepas protektora dziļums būs šie noteiktie 4 mm. Drošības nolūkos riepu ieteicams mainīt jau ātrāk.

Saskaņā ar likumdošanu, automašīnai ar ziemas riepām ir jābūt aprīkotai laika posmā no 1. decembra līdz 1. martam.

Pieejamas dažāda veida ziemas riepas – riepas ar radzēm, riepas bez radzēm, kā arī radžojamas riepas. Izvēle lielā mērā atkarīga no braukšanas apstākļiem.

Tā, piemēram, ziemas riepas bez radzēm būs piemērotas tad, ja ar auto lielākoties tiek braukts pa labi tīrītiem pilsētas ceļiem. Ziemas riepām ir mīksts gumijas sastāvs, kas palīdz droši braukt arī pa apledojušiem ceļiem. Ziemas riepas ar radzēm, savukārt, piemērotas braukšanai pa slikti tīrītiem lauku ceļiem. Jārēķinās gan, ka ar šādām ziemas riepām nav ieteicams pārvietoties pa pilsētu, jo tās palielina degvielas patēriņu, kā arī rada lielāku troksni. Tāpat jāņem vērā, ka ar radžotām ziemas riepām ir aizliegts pārvietoties daļā Eiropas valstu. Riepas ar radzēm atļauts izmantot laika posmā no 1. oktobra līdz 1. maijam.

Radžojamas riepas ļauj ievietot radzes, ja rodas tāda nepieciešamība, tomēr, salīdzinājumā ar jau radžotām riepām, šis nebūs tik drošs un ērts variants.

Svarīgs aspekts ziemas riepu izvēlē ir arī to gumijas sastāvs. Varianti ir divi:

  • Cietā jeb Eiropas tipa riepas piemērotas, lai laika posmā no 1. decembra līdz 1. martam droši pārvietotos pa labi tīrītiem ceļiem
  • Mīkstā gumijas sastāva jeb Skandināvijas tipa ziemas riepas īpaši piemērotas, lai droši justos arī skarbākos apstākļos, kad ceļus klāj ledus un sniegs. Tomēr jāatceras, ka brīdī, kad gaisa temperatūra ilgstoši pārsniedz + 7 grādus pēc celsija, pienācis laiks šādu ziemas riepu nomaiņai pret vissezonas vai vasaras riepām. Ja netiks veikta savlaicīga riepu maiņa, samazināsies riepu veiktspēja, kā arī tās ātrāk dils

Vasaras riepu minimālais protektora dziļums

Minimālais protektora dziļums vasaras riepām ir 1,6 mm.

Vasaras riepas piemērotas braukšanai pa sausu un slapja ceļa seguma laika apstākļos, kad gaisa temperatūra ārā pārsniedz + 7 grādus. Vasaras riepu protektora raksts īpaši izstrādāts, lai veidotu labu saķeri ar ceļu arī siltos un karstos laika apstākļos. Salīdzinot ar ziemas riepām, vasaras riepām raksturīgs cietāks gumijas sastāvs. Ar vasaras riepām auto var aprīkot no 1. marta, tomēr, lai uz ceļa justos droši, jāņem vērā laika apstākļi un gaisa temperatūra.

riepu maina

Faktori, kas paātrina riepu protektora dziļuma samazināšanos

Riepas nodilums ir normāla parādība. Mūsdienās riepu ražotāji īpaši domā par to, lai piedāvātu kvalitatīvus risinājumus, kas kalpotu vairākus gadus, tomēr ir vairāki vērā ņemami faktori, kas var paātrināt riepu protektora dziļuma samazināšanos.

  • Braukšanas stils – ja autovadītājs mēdz braukt agresīvi un ātri, riepas protektors nodilst ātrāk. Tas tādēļ, ka intensīvas berzes rezultātā gumija uzkarst ātrāk
  • Auto un kravas masa – izvēloties riepas, svarīgs aspekts ir paredzētā kravnesība. Tā ietekmē arī riepu nodilšanas ātrumu, tādēļ pārāk liels automašīnas un kravas svars veicina ātrāku protektora nodilumu
  • Neatbilstošs gaisa spiediens riepās – ir svarīgi sekot līdzi, lai gaisa spiediens riepās būtu optimāls, pretējā gadījumā jārēķinās, ka riepas nodils nevienmērīgi. Ja spiediens riepās būs nepietiekams, nevienmērīgi nodils riepu malas, savukārt pārāk liels gaisa spiediens riepās veicina riepu vidējās daļas ātrāku nodilšanu
  • Nepareizi nobalansētas riepas – šis ir vēl viens faktors, kas ietekmē riepu nodilumu. Ja rodas riepu savirze, riepu protektors nodils nevienmērīgi.

Regulāras rūpes par automašīnu un protektora pārbaude ļaus uz ceļa justies droši un pārliecinoši. Izvēlieties laikapstākļiem atbilstošas riepas un pārdomātu braukšanas stilu, kas ir būtiski priekšnoteikumi riepu efektīvai un drošai darbībai. Neaizmirstiet arī, ka drošai braukšanai vajadzīga OCTAS polise.