bm klase

Kā 2018. gadā veiktajā aptaujā atklāja Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB), transportlīdzekļu īpašnieku izpratne par Bonus-Malus klasēm un sistēmu kopumā ir nepilnīga. Taču par to vajadzētu zināt ikvienam transportlīdzekļa turētājam vai īpašniekam, jo tā lielā mērā ietekmē OCTA apdrošināšanas polises cenas aprēķinu.

Ja arī Tu neesi pārliecināts, ka zini visu svarīgāko par Bonus-Malus, ielūkojies šī raksta turpinājumā, lai rastu atbildes uz sev neskaidrajiem jautājumiem. 

 

Kas jāzina par Bonus Malus klasi?

Izprotot Bonus Malus sistēmas principus, būs vieglāk saprast arī, kā veidojas un mainās OCTA polises cena, kādi pamatprincipi jāievēro, lai uzlabotu savu Bonus Malus klasi, un kādēļ tas ir tik svarīgi. 

 

kā veidojas bonus malus sistēma

 

Kas ir Bonus-Malus sistēma?

Bonus-Malus sistēma tika izveidota 2006. gadā. Tās mērķis ir vienots princips, pēc kura vienkāršāk būtu iespējams izvērtēt augstākas un zemākas riska pakāpes šoferus un objektīvi noteikt OCTA polišu cenas. 

Izvērtēšanas procesā tiek ņemts vērā personas izraisīto ceļu satiksmes negadījumu skaits, kā arī apdrošināšanas dienu skaits konkrētā periodā. Visi Bonus-Malus sistēmas dalībnieki ir apkopoti vienotā datubāzē – tātad Bonus – Malus sistēmā ir ietverti visi autovadītāji, un informācija par viņiem atrodas vienotajā datubāzē. 

Pats sistēmas nosaukums Bonus – Malus aizgūts no latīņu valodas, kur Bonus nozīmē labs, savukārt Malus – slikts. 

 

Kas ir Bonus –  Malus subjekts?

Lai būtu vieglāk izprast Bonus – Malus sistēmu, svarīgs ir arī tāds jēdziens kā Bonus – Malus subjekts. 

Bonus – Malus subjekts ir persona, attiecībā uz kuru tiek vērtēta un rēķināta Bonus – Malus klase. 

Svarīgi atcerēties, ka klasi piešķir nevis transportlīdzeklim, bet gan juridiskai vai fiziskai personai. Šī persona var būt transportlīdzekļa īpašnieks vai turētājs. Tātad Bonus – Malus klase tiek izvērtēta un piešķirta nevis transportlīdzeklim, bet gan autovadītājam.

Te gan jāatceras – dodot saviem tuviniekiem, draugiem vai kādai citai personai braukt ar savu auto, Tev jābūt uzmanīgam, jo, ja šis cilvēks izraisīs ceļu satiksmes negadījumu, cietīs nevis viņa, bet Tava Bonus-Malus klase

 

Bonus – Malus subjekts var būt:

  • Transportlīdzekļa reģistrētais īpašnieks, ja CSDD reģistrā vai Valsts tehniskās uzraudzības aģentūras Traktortehnikas un tās vadītāju informatīvajā sistēmā ( VTUA informatīvā sistēma) nav norādīts turētājs;
  • transportlīdzekļa reģistrētais īpašnieks, ja īpašnieks ir fiziska persona un, ja CSDD valsts reģistrā vai VTUA informatīvajā sistēmā norādītais turētājs ir fiziska persona;
  • CSDD valsts reģistrā vai VTUA informatīvajā sistēmā norādītais turētājs (neatkarīgi no tā, vai turētājs ir juridiska vai fiziska persona), ja transportlīdzekļa īpašnieks ir juridiska persona;
  • CSDD valsts reģistrā vai VTUA informatīvajā sistēmā norādītais turētājs, ja turētājs ir juridiska persona un transportlīdzekļa īpašnieks ir fiziska persona

 

Bonus Malus klases

 

klašu iedalījums

 

Bonus-Malus sistēmā ir 17 klases: 

  • 1. līdz 5. Bonus-Malus sistēmas klase tiek saukta par paaugstināta riska klasi (Malus klasi), kuras piešķir šoferiem, kas biežāk izraisa negadījumus. Autovadītājiem, kas ir šajā klasē, attiecīgi arī jārēķinās ar augstākām OCTA polises cenām;
  • 6. klasi sauc par sākuma klasi, kurai nav konkrētas riska kategorijas, jo to piešķir personai, kad tā pirmo reizi iegādājas OCTA apdrošināšanu transportlīdzeklim. Šajā gadījumā OCTA polises cena nav ne paaugstināta, ne samazināta. Tātad – 6. Bonus – Malus klase ir tāds kā atskaites punkts;
  • 7. līdz 17. Bonus-Malus klasi dēvē par pazemināta riska Bonus klasi, ko piešķir tiem autovadītājiem, kam regulāri iegādāta OCTAS apdrošināšana, kā arī nav izraisītu avāriju. Šīs kategorijas autovadītājiem OCTA polises cenas būs zemākas.

Ja pārskata periodā izraisīta viena avārija, Tava Bonus-Malus klase tiek samazināta par 30%, ja divas – par 50%, ja trīs – par 80% savukārt, ja esi bijis vainīgs četros un vairāk negadījumos, Tev uzreiz tiek piešķirta 1. klase.

 

Vai un kā laika gaitā mainās personai piešķirtā Bonus-Malus klase?

Ja persona maina apdrošināšanas kompāniju, viņai piešķirtā Bonus-Malus klase nemainās.

Konkrētā klase tiek piešķirta uz vienu gadu – šis periods ir  no 31. augusta, līdz nākamā gada 15. septembrim, kad visiem transportlīdzekļu turētājiem/īpašniekiem šīs klases tiek pārrēķinātas.

Tas nozīmē, ka reizi gadā – 15. septembrī, kad tiek pārrēķinātas klases, personai piešķirtā Bonus- Malus klase var paaugstināties vai arī pazemināties – atkarībā no pārkāpumu skaita konkrētajā pārskata periodā, kā arī dažiem citiem aspektiem. 

Saprotams, ka ikviens autovadītājs vēlas, lai laika gaitā viņam piešķirtā klase tiktu paaugstināta. 

 

Te jāsaprot, kādi faktori tiek ņemti vērā, pārrēķinot Bonus – Malus klasi:

  • Apdrošināšanas dienu skaits konkrētajā periodā – lai varētu piešķirt augstāku Bonus – Malus klasi, OCTA polisei jābūt spēkā vismaz 275 dienas gadā;
  • Apdrošināšanas gadījumu skaits – aprēķinot Bonus – Malus klasi, vērā tiek ņemts arī konkrētajā periodā spēkā esošo apdrošināšanas gadījumu skaits. Tiem autovadītājiem, kas izraisījuši ceļu satiksmes negadījumu, nākamajā periodā jārēķinās ar augstāku OCTA polises cenu;
  • OCTA polises izmantošanas laiks – vērtēts tiek arī tas, cik ilgi autovadītājs jau izmanto auto apdrošināšanu. Aprēķinot Bonus – Malus klasi vērā tiek ņemta autovadītāja apdrošināšanas vēsture beidzamo 11 gadu laikā 

Tātad, lai paaugstinātu Bonus – Malus klasi, uz ceļa jābūt uzmanīgam, neizraisot ceļu satiksmes negadījumus. Tāpat svarīgi arī, lai regulāri tiek atjaunota OCTA polise. 

 

Kur un kā veikt Bonus – Malus klases pārbaudi?

Sev piešķirto Bonus – Malus klasi ātri un ērti vari uzzināt Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju biroja interneta vietnē ltab.lv – izmantojot kādu no pieejamām autentifikācijas iespējām – eID, e-parakstu, internetbanku. 

 

Ar kādām OCTA polises cenu izmaiņām jārēķinās, mainoties Bonus – Malus klasei?

 

OCTA cenu izmaiņas

 

Tas, cik lielā mērā Bonus – Malus klases maiņa ietekmēs OCTA polises cenu, atkarīgs no vairākiem faktoriem.

Tomēr jāņem vērā, ka, nonākot zemākā Bonus – Malus klasē, OCTA polises sadārdzinājums var būt diezgan ievērojams.

 

Tā piemēram:

  • Pāreja no 6. uz 5. Bonus – Malus klasi nozīmē apmēram 50 % lielu OCTA polises sadārdzinājumu;
  • Savukārt ierindojoties 4. klasē par OCTA polisi var nākties maksāt pat divas reizes vairāk

 

Tiesa, nonākot augstākā Bonus – Malus klasē, polises cenu samazinājums gan nav tik straujš – reizēm starpība ir vien daži procenti. Un tomēr – vienmēr ir patīkamāk ietaupīt (pat ja runa ir par salīdzinoši mazu summu), nekā pārmaksāt. 

 

Kas notiek ar Bonus-Malus klasi, ja man pieder vairāki transportlīdzekļi?

Vienas transportlīdzekļu grupas ietvaros (piemēram, vieglie auto) Bonus-Malus klase nemainās. Savukārt, ja Tev ir vieglais auto un motocikls, attiecībā uz katru transportlīdzekli Tev piešķirs atsevišķu Bonus-Malus klasi.

Domājot par Bonus – Malus klases ietekmi uz auto apdrošināšanas cenu, der arī paturēt prātā, ka no tā, kurā klasē autovadītājs ierindots, atkarīga ne vien OCTA polises cena – dažkārt šis aspekts tiek ņemts vērā arī aprēķinot KASKO polises cenu. Apdrošinātājs, redzot kāda Bonus – Malus klase ir konkrētajam autovadītājam, var izdarīt visai drošus secinājumus par to, cik agresīvs (vai gluži pretēji – mierīgs) ir šīs personas braukšanas stils. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *