OCTA polise

Vasaras sezona mūs lutina ar siltu un pat karstu laiku, kas daudzus tā vien vedina doties baudīt veldzi pie jūras un citām ūdenstilpnēm, braukt ārpus pilsētas, lai piedzīvotu lauku burvību, kā arī braukt ceļojumā ar mašīnu, lai apskatītu jaunas vietas. Lai arī visas šīs nodarbes saistās ar patīkamām emocijām, jārēķinās ar to, ka karstums var negatīvi ietekmēt ceļa kvalitāti un struktūru, radot draudus drošībai. Viena no biežām parādībām karstā vasarā ir izsvīdumu veidošanās uz asfalta ceļiem. Par to, kā tie izpaužas, un, kā rīkoties, ar tiem sastopoties, lasi turpinājumā!

Kā veidojas izsvīdumi?

Kad gaisa temperatūra sasniedz 30 grādus, uzkarst dažādas virsmas, kas tiek pakļautas saules iedarbībai, tai skaitā asfalts. Ņemot vērā ceļu seguma īpatnības un krāsu, kad temperatūra asfaltā sasniedz 50 grādus, bitumens, kas atrodas tā sastāvā, pakāpeniski kļūst mīkstāks un kūst. 

Izsvīdumus biežāk var novērot uz zemas kvalitātes asfaltētajiem ceļiem, kā arī to posmos, kuros ir veikta bedru labošana, izmantojot sīkšķembas un bitumena emulsiju. Ja šādu “ielāpu” uz ceļa ir daudz, palielinās arī izsvīdumu veidošanās risks.

Tāpat asfalta svīšanu ietekmē arī tas, kāda uz konkrētā ceļa ir satiksmes intensitāte. Proti, jo intensīvāka satiksme uz ceļa, jo lielāks risks, ka uz asfalta parādīsies izsvīdumi, jo braucošās mašīnas izspiež uz ceļa virsmas lielāku bitumena emulsijas daudzumu. Protams, šajā gadījumā ir nozīme arī pārvadātās kravas smagumam. 

Kā asfalta izsvīdumi ietekmē satiksmi?

Par asfalta izsvīdumiem satiksmes dalībnieki tiek brīdināti, jo šī parādība tiešā veidā apdraud braucēju drošību. Kad no asfalta karstuma ietekmē izdalās bituma emulsija jeb notiek tā saucamais “svīšanas” process, brauktuve šajā vietās kļūst slidena. Un ar vārdu “slidena” šeit netiek domāta neliela slīdēšana, bet gan tāds pats risks, kāds pastāv, kad ziemā braucam pa apledojušu ceļu. Tas nozīmē, ka izsvīdumi pasliktina auto riepu saķeri ar brauktuves virsmu un neļauj arī ātri apstāties, jo pagarinās bremzēšanas ceļš.

Vēl viens aspekts, kas jāpiemin, ir smagā kravas transporta ietekme uz brauktuves kvalitāti. Ja karstuma ietekmē asfalts ir kļuvis mīksts, un pa to bieži pārvietojas smagās automašīnas, ceļa virsma ātri vien var sākt deformēties un, temperatūrai pazeminoties, tā paliks šādā stāvoklī (ar rišām), pasliktinot braukšanas kvalitāti visiem pārējiem satiksmes dalībniekiem.

Kā tiek kontrolēti asfalta izsvīdumi?

Gadījumos, kad tiek identificēti asfalta izsvīdumi, VAS Latvijas Valsts ceļi veic nepieciešamās darbības, lai parūpētos par satiksmes drošību. Pirmkārt, uz slidenajām vietām tiek kaisītas smiltis vai sīkas šķembas. Šāda rīcība ne tikai paaugstina riepu saķeri ar ceļu, bet arī absorbē karstuma rezultātā izsvīdušo bitumenu. Nereti atbilstošu braukšanas apstākļu nodrošināšanai intensīvas satiksmes vietās kaisīšanu nepieciešams veikt pat vairākas reizes.

Nepieciešamības gadījumā var tikt ieviesti arī satiksmes ierobežojumi, lai samazinātu smago kravas mašīnu ietekmi uz mīkstā asfalta deformāciju. 

Kā rīkoties autovadītājiem?

Ņemot vērā iepriekšminēto par ceļu slidenumu, braukšanu pa izsvīdumu zonām vajadzētu uztvert tāpat kā pārvietošanos pa apledojušu ceļu. Tas nozīmē, ka ir ne tikai jāsamazina braukšanas ātrums, bet arī jāievēro droša distance starp savu un priekšā braucošo automašīnu. Ja novērojat uz ceļiem izsvīdumus, par to ieteicams informēt Latvijas Valsts ceļus, zvanot uz diennakts informatīvo tālruni 80005555.

Vasara ir lieliska sezona, kad atpūšamies, ceļojam un pavadām laiku ar saviem mīļajiem. Taču šajā laikā neaizmirsti arī parūpēties par savu spēkratu – pārbaudi riepu kvalitāti, kopējo tehnisko stāvokli, kā arī pārliecinies, kad jāatjauno OCTA polise un jāveic transportlīdzekļa tehniskā apskate!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *