riepu tehnoloģijas

Transportlīdzekļu un auto riepu tehnoloģijas mainās ļoti strauji. Jauna veida transportlīdzekļi rada jaunus izaicinājumus riepu izgatavotājiem, savukārt jaunu materiālu izpēte un riepu dizaina risinājumi rada videi draudzīgākus un ilgtspējīgākus produktus. 

Lielākie ražotāji ir pakļauti spiedienam ieguldīt nākotnes riepās un atrast veidus, kā izgatavot  riepas, kas labi sader ar mūsdienu apkopes iekārtām un ceļiem.

 

Goodyear pašautjaunojošās riepas 

 

Viens no zīmoliem, kas ir spēris strauju soli uz priekšu riepu attīstībā, ir Goodyear – izstrādājot pašatjaunojošās riepas Goodyear reCharge. Tās ir auto riepas, kas spēj pielāgoties katra individuālajām vajadzībām. 

 

Šo riepu izstrāde balstīta uz trīs pamatelementiem

 

  • Personalizācija

Pašatjaunojošo riepu sastāvā ir atkārtoti uzpildāms un bioloģiski noārdāms gumijas materiāls, kas ļauj salīdzinoši ātri un vienkārši atjaunot riepu protektoru. Ar īpašu šķidrumu pildītās atjaunojošās kapsulas ļauj riepu protektoru pielāgot dažādiem klimatiskajiem un ceļa apstākļiem, kā arī autovadītāja braukšanas stilam;

  • Ilgtspējība 

Maisījums ir izgatavots no bioloģiskām vielām un šķiedrām, kas materiālu padara īpašu izturīgu, ilgtspējīgu;

  • Vienkārša izmantošana

Riepu maiņas process ir vienkāršots un ērts. Pati riepu protektoru konstrukcija ir plāna, tomēr izturīga – tas samazina raizes par pareiza riepu spiediena uzturēšanu un caurumu veidošanos riepās.

 

Goodyear reCharge riepas – inovatīvs risinājums ikvienam autovadītājam, kurš novērtē personalizāciju, ilgtspējību un ērtības. 

 

Risinājumi elektriskajiem transportlīdzekļiem 

 

elektriskā auto riepas

 

Elektriskie transportlīdzekļi riepu ražotājiem rada jaunus izaicinājumus. Piemēram, Tesla riepu sastāvā ir  speciālas putas, kas nodrošina to klusāku darbību – elektriskie automobiļi ir salīdzinoši klusi, un līdz ar to arī riepām jābūt ar zemu trokšnu līmeni. 

 

Ražotāji iegulda lielus resursus arī dažādu citu materiālu izpētē, lai ietu līdzi laikam un spētu piedāvāt mūsdienu prasībām atbilstošākos risinājumus. Piemēram, Goodyear testē automatizētās riepas ar sensoriem. Tās ir viedās riepas ar īpašiem sensoriem, ko var regulēt ar platformas Rubiwin starpniecību. 

 

Goodyear krājumos ir vēl kāds interesants koncepts – riepas Oxygene, kuru sānu sienā aug īstas sūnas. Riepu viedais protektors un atvērtais dizains ļauj cirkulēt mitrumam, tādā veidā nodrošinot fotosintēzi un skābekļa ražošanu. 

 

Ilgtspējīgi materiāli 

 

ilgtspējīgi materiāli

 

Riepu ražošanā arvien vairāk tiek izmantoti dažādi ilgtspējīgi materiāli – piemēram, rīsu mizu pārstrādes atkritumi tiek pārveidoti par silīcija dioksīdu. 

Tāpat ražotājs Goodyear strādā pie koncepta, kur riepu ražošanā tiek izmantota sojas pupiņu eļļa, tādā veidā palielinot riepu veiktspēju. Sojas eļļa palīdz riepām saglabāt elastīgumu aukstā laikā, palielinot vilkmi lietū un sniegā. Turklāt šī eļļa vieglāk sajaucas ar gumiju, samazinot enerģijas patēriņu ražošanā. 

 

Riepu ražošanā ļoti svarīgi ir ražošanas materiāli un to atrašanās vieta. 

Piemēram, Goodyear riepās izmantotais latekss ir iegūts no Krievijā augošajām pienenēm – šo augu DNS atbilst dabiskajai gumijai. Papildu priekšrocība ir tāda, ka pienenēm nav vajadzīgi īpaši augšanas apstākļi. 

 

Riepas bez gaisa 

 

Gaisa spiediena uzraudzība un uzturēšana riepās prasa zināmu piepūli. Šī iemesla dēļ riepu tirgu papildina riepas bez gaisa. 

 

2018. gadā ražotājs Goodyear izstrādāja bezgaisa riepas pļaujmašīnām ar nulles pagrieziena rādiusu, savukārt šogad sasniegumiem pievienojas velosipēdi ar riepām, kas nesatur gaisu – šie izstrādājumi  pirmo reizi būs apskatāmi Tokijas olimpiskajās spēlēs.

 

Secinājumi

 

Vēl mazliet un šādi risinājumi būs pieejami arī citiem transporta līdzekļiem. Nenoliedzami – tas būs ļoti ērti. 

Piemēram, autoparkos, kur jāapkalpo liels skaits transporta līdzekļu, auto riepu spiediena pārbaude un regulēšana aizņem ļoti daudz laika. Būtisks ir arī drošības aspekts – kurš autovadītājs gan ir sajūsmā par cauru riepu. Ar bezgaisa riepām šāda problēma vairs nebūs aktuāla. Protams, šādām riepām tik un tā būs vajadzīga zināma apkope – piemēram, rotācija un līdzsvarošana. 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *