Automašīnas iegāde
Kā uzzināt odometra patiesos rādītājus, iegādājoties jaunu auto?

Kā uzzināt odometra patiesos rādītājus, iegādājoties jaunu auto?

Pašreizējā statistika liecina, ka lielam procentam no visām automašīnām, kas piedalās ceļu satiksmē, ir negatīva vēsture. Odometra rādītāju regulēšana, lai radītu maldīgu iespaidu, ir viens no visbiežāk sastopamajiem krāpniecības veidiem automašīnu pārdošanas procesā.

Ņemot vērā, ka vairums autovadītāju izvēlas iegādāties lietotu auto, šis aspekts automašīnas iegādes brīdī ir īpaši aktuāls. Lai arī kā gribētos ticēt automašīnas pārdevēja godaprātam, ir skaidrs, ka par auto tehnisko stāvokli un to, cik liels ir reālais nobraukums, bieži vien tiek izpausta nepatiesa informācija.

Tomēr tas nenozīmē, ka auto pircējiem jāpaļaujas tikai uz veiksmi –  iegādājoties jaunu auto, patērētājiem ir visas iespējas atklāt, ko odometrs rāda patiesībā.

Lūk, daži no paņēmieniem, kā pārbaudīt auto vēsturi.

Analizējot auto vizuālo un tehnisko stāvokli

tehniskais stāvoklis

Iegādājoties jaunu auto, ir patīkami zināt, ka pārdevējs ir godīgs un atklāts pret Tevi. Diemžēl daudzi auto tirgotāji mēdz būt pārlieku nekaunīgi, un šajā gadījumā, pētot rādījumus, palīgā var nākt daži “triki”.

Vispirms jau jāpievērš uzmanība sludinājuma tekstam. Ja tajā ir minēti ļoti daudz auto plusu, taču par defektiem nav ne vārda, jābūt uzmanīgam un noteikti jāpārbauda spēkrata vēsture. Kā rāda statistika, vienai no trīs automašīnām vēstures atskaitē parādās slēptie defekti.

Ja vēlies iegādāties labu automašīnu, kas lieliski kalpos ilgtermiņā, nevajadzētu paļauties tikai uz to informāciju, kas par automašīnu norādīta sludinājumā. Ir vajadzīga arī automašīnas rūpīga apskate klātienē.

Apskates laikā pievērs uzmanību šādiem jautājumiem:

  • Cik ļoti automašīnas kopējais tehniskais un vizuālais stāvoklis atbilst auto nobraukumam?
  • Vai pedāļa gumija, stūres rats vai pārnesumu kārbas rokturis neizskatās jaunāks par pārējo automašīnu?
  • Vai cipari, ko uzrāda automašīnas odometrs, ir pareizi?
  • Vai pašreiz piedāvātā apdrošināšanas summa nav nepamatoti augsta? (summas noteikšanai izmantojiet octa kalkulatoru)

Apskate jāsāk ar auto salona izvērtēšanu – jāpārbauda drošības jostas, kā arī salona tīrība.  Pārbaudes laikā automašīnu nepieciešams arī iedarbināt. Noteikti aplūko arī odometru, taču, ņemot vērā, ka tā rādītāji var būt nelikumīgi grozīti, turklāt neprecīzi norādīti arī oficiālajā atskaitē, tiem simtprocentīgi uzticēties nevajadzētu. Šos rādījumus var salīdzināt ar automašīnas stāvokli – ja uzrādītais nobraukums ir salīdzinoši neliels, bet automašīnai ir diezgan daudz virsbūves defektu, ir pamatotas aizdomas, ka nobraukuma dati ir nepatiesi.

Jāpārbauda arī automašīnas ritošā daļa. Vislabāk to izdarīt, ar automašīnu nobraucot dažus kilometrus. Ja pamani, ka automašīna vibrē, klab vai grab, esi uzmanīgs – tas var liecināt, ka nepieciešams dārgs un laikietilpīgs remonts. Arī stūres vibrēšana par neko labu neliecina.

Dažkārt automašīnām nesakrīt atstarpes starp durvīm un sāniem, vai motora pārsega līnija nesakrīt ar automašīnas sānu spārnu. Tas var liecināt, ka automašīnai bijušas avārijas, un tā salikta no vairākām detaļām.

Noteikti jāpievērš uzmanība arī informācijai auto panelī. Ja tajā deg drošības spilvena lampiņa, tas nozīmē, ka ir bijusi avārijas situācija un drošības spilveni tikuši izšauti.

Ja automašīnas apskates laikā kaut viens no šiem faktoriem Tev šķiet aizdomīgs un nevēlies piedzīvot rūgtu vilšanos, ir vērts rādījumus pārbaudīt arī citos, turpmāk minētajos veidos.

Pārbaudot CSDD mājaslapu

Dažādu valstu valdības ir padarījušas automašīnu nobraukuma vēstures datus atklātus. Piemēram, Latvijā transportlīdzekļa vēsture pārbaudāma, apmeklējot CSDD mājaslapu. Tas ir viens no vienkāršākajiem paņēmieniem – Tev tikai jāievada mājaslapas noteiktajā lauciņā reģistrācijas numurs un jāgaida, kamēr parādās rezultāti.

CSDD mājaslapā uzskatāmi apkopoti arī intervāli starp automašīnas pārbaudēm – tas ļauj noskaidrot un atklāt  patiesos rādītājus – to, ko pārdevējs var noklusēt. Turklāt, šai opcijai ir liels pluss – tā pieejama ikvienam un bez maksas.

Apskatot servisu vēsturi un izrakstus

Nobrauktie kilometri tiek piefiksēti vienmēr. Tos iespējams apskatīt apkopes grāmatiņās, servisu arhīvos, tehniskajos izrakstos vai citos apkopes vietās pieejamajos dokumentos. Šie pieraksti tiek izsniegti arī klientam, un, apskatot tos, varēsi redzēt, vai rādījumi laika gaitā pieaug pakāpeniski.

Tomēr neuztver pakalpojuma vēsturi kā vienīgo patiesību, jo tā ir viegli viltojama! Pārbaudi to pēc iespējas sīkāk, vajadzības gadījumā sazinoties ar servisu, kas veicis minētos pakalpojumus. Ņem vērā, ka arī servisa pārstāvji var atteikties sniegt Tev šādu informāciju, tādēļ apskati un vajadzības gadījumā izmēģini arī citus paņēmienus.

Sazinoties ar iepriekšējiem īpašniekiem

iepriekšējais īpašnieks

Patiesos rādījumus iespējams pārbaudīt arī, vadoties pēc konkrētā auto īpašnieku skaita. Ņem vērā, ka priekšējo īpašnieku skaits ir viens no faktoriem, kas pieejams CSDD vai atsevišķos gadījumos arī likumsargu datu bāzēs, un tā diemžēl nav visiem brīvi pieejama informācija.

Ja ir iespējams pamatot, kādēļ Tev šie dati ir nepieciešami un tie tiek izsniegti, apkopo reālo īpašnieku skaitu un salīdzini to ar pašreizējiem nobraukuma rādījumiem. Padoms – pārmērīgi liels iepriekšējo īpašnieku skaits var norādīt uz odometra rādītāju patvaļīgu maiņu vai cita veida krāpšanu. Ja iepriekšējo īpašnieku skaitu neizdodas uzzināt šādā ceļā, mēģini citu paņēmienu – pārbaudi automašīnas vēsturi.

Veicot auto vēstures pārbaudi

Šis ir pats vienkāršākais veids, kā pārbaudīt, ko uzrāda odometrs. Tev gluži vienkārši jāveic auto vēstures pārbaude, kurā parādās šādi dati:

  • vai automašīna bijusi zagta;
  • kāds ir automašīnas nobraukums;
  • vai auto ir cietis ceļu satiksmes negadījumā (vai tas ir ietekmējis bonus malus klasi);
  • vai auto ir kādi ražošanas defekti;
  • kā auto tika izmantots iepriekš;
  • vai arhīvā pieejamas automašīnas fotogrāfijas;
  • kādi ir automašīnas tehniskie parametri;
  • cik daudz īpašnieku ir bijis šai automašīnai.

Lai to visu uzzinātu, Tev būs nepieciešams zināt auto VIN numuru. Tas ir atrodams transportlīdzekļa ārpusē, vadītāja pusē zem vējstikla. Tāpat VIN numuru var uzzināt autorizētos servisos (ASC) un Transportlīdzekļu apskates stacijās.

Šobrīd Latvijā viena no populārākajām lietotnēm, kas piedāvā šādu pakalpojumu, ir autodna.lv. Viena no lielākajām šīs metodes priekšrocībām – datus par savu automašīnu iespējams iegūt 24 stundas diennaktī, 7 dienas nedēļā, tādēļ odometra patiesos rādītājus varēsi uzzināt nekavējoties! Norādot VIN numuru, uzreiz parādīsies visa aktuālā informācija par konkrēto automašīnu.

Autodna.lv mājas lapā norādot auto VIN numuru, saņemsiet detalizētu un uzticamu informāciju no drošiem avotiem, piemēram, valsts iestādēm, transportlīdzekļu reģistriem, finanšu sektoriem. Līdzīgu informāciju par automašīnām var uzzināt arī citās šim mērķim izveidotās datubāzēs.

Kas svarīgi – šādas informācijas pārbaude var ietaupīt laiku. Ja pirms došanās apskatīt automašīnu klātienē tiek sameklēta informācija, uzreiz ir skaidrs, kādā stāvoklī ir automašīna, vai to ir vērts apskatīt un pirkt.

Automašīnas sniegtās priekšrocības ir acīmredzamas, turklāt daudziem tā ir dzīves nepieciešamība. Plānojot pirkt lietotu auto, sākotnējās izmaksas būs mazākas, tomēr, neveicot rūpīgu automašīnas pārbaudi, vēlāk var nākties saskarties ar daudziem nepatīkamiem pārsteigumiem. Jāņem vērā, ka daudzi pārdevēji ir negodīgi – slēpj informāciju par automašīnas defektiem un to, kāds ir patiesais nobraukums. Lai nākotnē izvairītos no nepatīkamiem pārsteigumiem un lieliem izdevumiem, pirms automašīnas iegādes jāveic pārbaudes un jāuzzina auto vēsture.