automātiskā pārnesumkārba

Manuālā vai automātiskā pārnesumkārba? Šī dilemma mēdz piemeklēt lielu daļu jauno autovadītāju. Arī no pieredzējušiem šoferīšiem dzirdami visai atšķirīgi viedokļi. Kamēr vieni apgalvo, ka automāts darbojas kā sapnis, tikmēr no citiem dzirdams viedoklis, ka automātiskās pārnesumkārbas izturība nav salīdzināma ar manuālās kārbas ilgtspējību. 

 

Lai atvieglotu šo sarežģīto izvēli starp manuālo un automātisko kārbu, iepazīsimies ar automātiskās pārnesumkārbas piedāvātajām ērtībām, priekšrocībām un trūkumiem.

 

Mazliet no vēstures

 

automāta priekšrocības

 

Automātiskās kārbas izstrādei ražotāji sāka pievērsties jau 20. gadsimta sākumā. Pirmie modeļi ar automātisko transmisiju tika laisti apgrozībā jau 1939. gadā. Savu ceļu iekš Latvijas robežām tie sāka tikai pēc 90. gadiem. Tieši šīs novēlotās ienākšanas dēļ, mūsu patērētāju attieksme pret automātiem ir diezgan skeptiska. Automāts vēl arvien tiek uzlūkots kā jauna un līdz galam nepārbaudīta tehnoloģija.

 

Četri pārnesumkārbu veidi

Lai izprastu automāta īsto vērtību un veiktspēju, jāprot atpazīt un atšķirt visi četri automātisko pārnesumkārbu veidi. Katram no tiem ir savas priekšrocības un trūkumi, tāpēc ir ļoti svarīgi izvēlēties sev visatbilstošāko variantu.

 

Visbiežāk sastopamie automātisko pārnesumkārbu veidi ir:

 

  • Klasiskā automātiskā pārnesumkārba,
  • Divsajūgu automātiskā pārnesumkārba,
  • Bezpakāpju automātiskā pārnesumkārba,
  • Pusautomātiskā pārnesumkārba.

 

Klasiskais automāts ir gana veiktspējīgs, taču patērē diezgan daudz degvielas. Tā ir visai populāra izvēle, tāpēc vajadzības gadījumā atrast servisu nebūs grūti. 

 

Taupīgākiem šoferiem piemērotāka noteikti būs divsajūgu pārnesumkārba, kas palīdzēs ietaupīt līdz pat 15 % degvielas. Šī mehānisma darbība balstās uz divu sajūgu sistēmu, kas visai bieži pieprasa arī salīdzinoši augstas remontēšanas izmaksas

 

Arī bezpakāpju automātiskā pārnesumkārba ir visai interesants izgudrojums, taču arīdzen šī mehānisma apkope sastādīs augstas apkopes izmaksas. 

Ceturtais automātu veids ir  pusautomātiskā pārnesumkārba. Šīs kārbas ātrumi ir pārslēdzami ar slēdzi vai pogu, neizmantojot sajūga palīdzību. Lai gan pusautomāts ir izturīgs, tā sajūga vadības sistēma ir salīdzinoši vāja.

 

Priekšrocības

Visus automātiskās pārnesumkārbas veidus vieno dažādas priekšrocības. Vairākums autovadītāju, kas ikdienā brauc gan ar manuālo, gan  automātisko pārnesumkārbu, atzīst, ka iemācīties vadīt auto, kas aprīkots ar automātu ir daudz vienkāršāk.

Automāts noteikti gūst priekšroku pār manuālo kārbu arī sastrēguma stundu laikā –  viss notiek automātiski, auto nenoslāpst un ir diezgan ērti vadāms. Automātiskā pārnesumkārba ļauj vieglāk iekļauties satiksmē, proti, izmantot vairāk iespēju un atvieglotāk izpildīt dažādus manevrus. Automātu itin droši var saukt par izcilu urbānās pilsētvides sabiedroto.

 

Trūkumi

Neviens darba kārtībā esošs mehānisms nevar iztikt arī bez trūkumiem. Pie automātiskās pārnesumkārbas trūkumiem pieskaitāms paaugstināts degvielas patēriņš. Automobilis, kurš aprīkots ar automātisko pārnesumkārbu, visbiežāk izmaksās dārgāk nekā spēkrats, kas darbināms ar manuālās kārbas palīdzību.

Arī uzturēšanas izmaksas noteikti sastādīs lielāku apjomu nekā manuālajai kārbai. Atceries, lai arī cik veiktspējīgs būtu automāts, to ir vieglāk satraumēt vai pat salauzt.

 

Lietderīgi padomi ikdienas braukšanā

 

ikdienas braukšana

 

Lai izvarītos no negaidītiem sarežģījumiem mehānisma darbībā, ikdienā ieteicams piekopt pareizas braukšanas principus. Daudzi šoferīši nemaz neapzinās, ka viņu braukšanas paradumi kaitē automobiļa  komponentēm  un būtiski saīsina to kalpošanas mūžu. 

 

Ja ikdienā parvietojies ar spēkratu, kas aprīkots ar automātisko parnesumkārbu, centies izvairīties no priekšlaicīgas pārslēgšanās starp braukšanas un atpakaļgaitas režīmu. Bremzēšanai ir paredzētas bremzes, nevis automātiskās pārnesumkārbas lentes bremze. Šāda priekšlaicīga pārslēgšanās ievērojami paātrina pārnesumkārbas lentes dilšanu, kuras nomaiņa ir ļoti ilgs un salīdzinoši dārgs process.

 

Vēl viens vērtīgs padoms, ko noteikti derētu atcerēties automāta piekritējiem, ir neieslēgt P jeb parkošanās režīmu iekams auto nav pilnībā apstājies. Parkošanās režīma priekšlaicīga ieslēgšana pakļauj sprūdu paaugstinātam nolūšanas riskam, kas savukārt  nozīmē papildu izdevumus.

 

Drošība pirmajā vietā

Ņem vērā, ka autovadītāja apliecības iegūšanas process paliek nemainīgs neatkarīgi no automobiļa ātruma kārbas veida. Mūsu valsts iedzīvotāji ir iecienījuši automātiskās pārnesumkārbas ērtību, drošību un vienkāršību. Latvijas statistika liecina, ka pieprasījums kārtot tiesības tieši uz automātu, katru gadu pakāpeniski pieaug.

Lai arī kāda būtu Tava gala izvēle, atceries, ka ceļu satiksmes noteikumu ievērošana un citu satiksmes dalībnieku respektēšana ir atslēgas vārdi drošai un veiksmīgai braukšanai!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *