bremzēšanas ceļš

Viens no svarīgākajiem aspektiem, kas ietekmē drošību uz ceļa, ir spēkrata bremzēšanas ceļš. 

To ietekmē vairāki faktori – gan laika apstākļi, gan arī riepu kvalitāte un braukšanas ātrums. 

 

Braukšanas ātrums 

 

ātrums

 

Vienkāršā patiesība par ātruma pārsniegšanu ir šāda: jo ātrāk braucat, jo ilgāks laiks nepieciešams, lai transporta līdzeklis pilnībā apstātos, un, ja notiek sadursme, daudz spēcīgāka ir arī trieciena ietekme.

Pat nelielam ātruma palielinājumam var būt smagas sekas. Ja gājējs iziet priekšā pretimbraucošam transportlīdzeklim, kas brauc lielā ātrumā, tas var būt dzīvības vai nāves jautājums. 

 

Ārkārtas situācijā autovadītājs vidēji reaģē apmēram pusotras sekundes laikā. Tomēr apstāšanās attālums lielā mērā atkarīgs no tā, ar kādu ātrumu transportlīdzeklis ir pārvietojies.

Piemēram, braucot ar ātrumu 30 km/h, bremzēšanas ceļš ir aptuveni 3 metri, savukārt, ja braukšanas ātrums ir 60 km/h, tad bremzēšanas ceļš attiecīgi ir uz pusi lielāks – apmēram 6 metri. 

 

Bremzēšanas ceļu ietekmējoši faktori

 

Bremzēšanas ceļa garumu ietekmē vēl dažādi faktori, piemēram: 

 

  • Transportlīdzekļa veids, svars, tehniskais stāvoklis, vecums;
  • Ceļa virsmas veids un stāvoklis;
  • Bremžu tips un stāvoklis;
  • Riepu tips un stāvoklis;
  • Laika apstākļi;
  • Autovadītāja reakcijas ātrums un pašsajūta kopumā;
  • Autovadītāja pieredze

 

Lai uz ceļa justos droši un neapdraudētu ne sevi, ne citus satiksmes dalībniekus, svarīgi ir ievērot gan konkrētajā ceļa posmā atļauto braukšanas ātrumu, gan arī vienmēr ņemt vērā citus reakcijas ātrumu un bremzēšanas ceļa garumu ietekmējošos faktorus. 

 

Riepu kvalitāte 

riepu kvalitāte

 

Otrs būtiskākais faktors, kas ietekmē bremzēšanas ceļu, ir auto riepu kvalitāte un stāvoklis kopumā. 

 

Kā rāda pētījumi, Premium klases riepas patiešām nodrošina īsāku bremzēšanas ceļu. Tikpat svarīgi ir izvēlēties sezonai atbilstošas riepas – tās ideāli piemērotas konkrētajiem laika apstākļiem, nodrošina labāku saķeri ar ceļu un īsāku bremzēšanas ceļu. 

 

Domājot par drošību uz ceļa svarīgi arī, lai riepas būtu ne vien sezonai atbilstošas, bet arī labā tehniskā stāvoklī. 

 

Kā parūpēties par riepu stāvokli?

 

  • Atbilstošs gaisa spiediens riepās – svarīgi sekot līdzi, lai riepās būtu atbilstošs spiediena līmenis. Šajā gadījumā jāņem vērā riepu ražotāja sniegtās rekomendācijas, jo lielumi var atšķirties atkarībā no riepu veida un citiem faktoriem. Ja riepas ir piepumpētas pārāk stingri, samazinās saķere ar ceļa virsmu. Savukārt pārāk maz piepumpētas riepas veicina protektora ātrāku nodilšanu. Spiediens riepās jāpārbauda regulāri – vismaz reizi mēnesī;

 

  • Riepu protektora nodilums – būtisks aspekts ir arī riepu protektora nodilums. Vasaras riepām minimālais atļautais protektora nodilums ir 1,6 mm, savukārt ziemas riepām – 4 mm

 

Kā izvēlēties īstās riepas savam auto?

 

Izvēloties jaunas riepas automašīnai, jāņem vērā dažādi rādītāji, tostarp bremzēšanas ceļš. Šo informāciju vispilnvērtīgāk atspoguļo neatkarīgie bremžu testu rezultāti – ar tiem var iepazīties gan internetā, gan dažādos auto tematikai veltītos žurnālos. 

 

Svarīgi sekot līdzi riepu stāvoklim, lai nodrošinātu iespējami labākos braukšanas apstākļus un palielinātu drošības līmeni uz ceļa. 

 

Drošība uz ceļa

 

drošība uz ceļa

 

Domājot par drošību uz ceļa, svarīgi parupēties arī par prasībām atbilstošu auto apdrošināšanu. Jāatceras, ka OCTA ir obligāta auto apdrošināšana – tā nepieciešama visiem motorizētiem transporta līdzekļiem, kas piedalās ceļu satiksmē. 

 

Turklāt jāņem vērā, ka, mainoties automašīnas īpašniekam, OCTA polise ir jāiegādājas no jauna. Plašāku informāciju par to, kas jāzina par apdrošināšanu auto īpašnieka maiņas gadījumā, atradīsi šajā bloga rakstā

 

Drošība uz ceļa pirmajā vietā – tas ir jāņem vērā gan izvēloties braukšanas ātrumu, gan auto riepas. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *