Auto uzturēšana
Zobsiksnas maiņa – kad, cik bieži un kādēļ tā nepieciešama?

Zobsiksnas maiņa – kad, cik bieži un kādēļ tā nepieciešama?

Zobsiksna atrodas auto motora priekšpusē, un tā ir ļoti nozīmīga auto sistēmas daļa – bez zobsiksnas nedarbojas auto dzinējs. Šīs detaļas maiņa biedē ikvienu autovadītāju, jo tas ir sarežģīts un dārgs process, ko nav iespējams paveikt pašam. Turklāt maiņa var izmaksāt daudz vairāk, ja zobsiksna plīst.

Lai Tu būtu drošs, ka ar Tavu auto viss ir kārtībā un vajadzības gadījumā spētu laicīgi un atbilstoši reaģēt, esam apkopojuši svarīgāko, kas jāzina par zobsiksnas maiņu!

Kādēļ nepieciešama zobsiksnas maiņa?

Zobsiksna ir atbildīga par motora funkciju sinhronizāciju – tā kontrolē kloķvārpstas rotāciju un dzinēja vārstu atvēršanos un aizvēršanos, ļaujot gaisam un degvielai ieplūst un izplūst, kā rezultātā degviela sadeg. Lai auto darbotos un šis process notiktu precīzi, vārstiem ir jāatveras un jāaizveras īstajā mirklī, kā arī vārstiem un virzuļiem jābūt noteiktā pozīcijā.

Kad zobsiksna tiek pārrauta, vārsti, kas ir ļoti viegli, atveras nepareizā laikā, trāpot pa lielākiem virzuļiem un izraisot pamatīgus bojājumus. Regulāra zobsiksnas maiņa nepieciešama, lai nodrošinātos pret šādiem bojājumiem un pamatīgām remonta izmaksām.

Kad jāveic zobsiksnas maiņa?

zobsiksna

  • Dzirdams ‘’tikšķošs’’ troksnis

Ja zem motora pārsega dzirdams tikšķošs troksnis, pastāv iespēja, ka zobsiksna jāmaina. Siksna ir piestiprināta pie dzinēja kloķvārpstas un, kad tā ir nodilusi, tā nevar pagriezt kloķvārpstu. Tieši tas izraisa šo tikšķošo troksni.

Tiklīdz dzirdi tikšķošas skaņas, dodies uz servisu, lai pārbaudītu auto! Tomēr neuztraucies pirms laika – šāda skaņa var nozīmēt arī to, ka ir zems eļļas līmenis. Tā kā eļļas spiediens ir atbildīgs par zobsiksnas aizsardzību, tas var izraisīt priekšlaicīgu nodilšanu – laicīgi atklājot šādu problēmu, to iespējams pavisam ātri un vienkārši novērst.

  • Nestartē motors

Šī pazīme nav visai izplatīta, jo zobsiksna parasti saplīst, kamēr motors darbojas, tomēr tā var gadīties. Pagriežot aizdedzes atslēgu, var būt dzirdams startera klikšķis, taču, ja zobsiksna nefunkcionē, dzinējs nestrādā. Šajā gadījumā skaņa un sajūta būs ļoti līdzīga tai, ko dzirdi, kad mēģini iedarbināt motoru ar izlādējušos akumulatoru.

  • Zūd paātrinājums

Zobsiksna ir atbildīga par dzinēja vārstu un cilindru sinhronizāciju – ja tā aizslīd pārāk tālu vai noslīd no sistēmas, var notikt pāragra cilindra atvēršanās vai aizvēršanās. Ja ignorēsi paātrinājuma zudumu un pie tā būs vainojama zobsiksna, var izcelties arī ugunsgrēks.

  • Notikusi eļļas noplūde

Zobsiksnu aizsargā vāks, kas to pasargā no netīrumiem un citiem svešķermeņiem. Ja uzgriežņi un skrūves, kas to notur pie dzinēja, kļūst vaļīgi, visticamāk, notiks eļļas noplūde. Eļļas noplūdes rezultātā mazinās eļļas spiediens, kā rezultātā notiek priekšlaicīga zobsiksnas dilšana. Lai arī eļļas noplūde var notikt arī citu iemeslu dēļ, to noteikti nedrīkst ignorēt!

  • Notiek hidroplanēšana

Ikviens autovadītājs zina, kas ir hidroplanēšana, un, kad zobsiksna nodilst, var rasties sajūtas, kas atgādina hidroplanēšanu. Ja brauc lietū, ūdens var nokļūt zobsiksnā. Nodilusi zobsiksna nespēj izspiest ūdeni, kā rezultātā auto slīd. Galu galā autovadītājs zaudēs kontroli, un tas var novest pie letāla iznākuma, tādēļ hidroplanēšanu nevajadzētu uztvert kā pašsaprotamu.

  • Deg ‘’check engine’’ indikators

Šo pazīmi atpazīt un konstatēt ir visvienkāršāk. Auto paneļa simboli spēj identificēt problēmu tās sākuma posmā, tādēļ tas ir ātrākais veids, kā atklāt zobsiksnas problēmas.

Cik bieži jāveic zobsiksnas maiņa?

zobsiksnas maiņas biežums

Tā kā zobsiksnas kalpošanas laiks galvenokārt atkarīgs no auto modeļa un dzinēja tipa, nav iespējams vispārīgi noteikt, cik ilgi tā kalpo. Visbiežāk tā jāmaina ik pēc nobrauktiem 100 000 – 160 000 kilometriem, savukārt laika izpausmē tie ir aptuveni 3-5 gadi. Lai noteiktu pēc iespējas precīzāku zobsiksnas termiņu, ieskaties sava auto ražotāja rokasgrāmatā!

Ņem vērā, ka zobsiksna katram auto nolietojas dažādi. Pat, ja auto izmanto salīdzinoši reti un tam ir neliels nobraukums, jāsaprot, ka zobsiksna nolietojas jebkurā gadījumā, zaudējot savu elastību, tādējādi tā plīst. Īpaši zobsiksnas maiņu vajadzētu apdomāt gadījumā, ja iegādājies auto no sveša cilvēka vai nezini, kāds ir Tava auto tehniskais stāvoklis.

Ja ņemsi vērā iepriekš minētās sos-pazīmes, Tu noteikti spēsi laicīgi un atbilstoši reaģēt. Atceries, ka ikvienam transportlīdzeklim Latvijā jābūt aprīkotam ar OCTA polisi – Tavām ērtībām lētākā OCTA pieejama arī internetā!